On the road - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van volgchrissie - WaarBenJij.nu On the road - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van volgchrissie - WaarBenJij.nu

On the road

23 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Woensdagochtend vertrokken we met een volgepakte auto richting Port Elizabeth (700 KM rijden). Onze eerste dag hebben we 8 uur gereden, met helaas een motregentje op de ramen. De weg slingerde door de bergen, over uitgestrekte vlakten of door groene heuvels. Het was heel leuk om de diversiteit van Afrika te zien, we zagen veel landen terugkomen in de omgeving. Bijvoorbeeld de Belgische Ardennen wanneer we door een heuvelachtig landschap met veel groen reden. Maar ook de polder, toen we door groene weilanden met koeien en windmolens reden. Of we hadden het gevoel dat we in de woestijn zaten, wanneer we door de grote bruine zandvlaktes reden. Kortom het was een geweldige tocht om te rijden! En wat nog wel leuk is om te vertellen is…… ja jullie kunnen het vast al wel raden….. precies : bij het eerste beste tankstation, moesten wij de auto uit zetten. Met als gevolg dat deze niet meer wilde starten!! Allemaal mannetjes eromheen, en ten slotte is onze auto door middel van startkabels weer aan de praat gebracht. Wij hadden bedacht dat het vast aan de motor ligt, en daarom hebben we vanaf dat moment de auto niet meer uitgezet en lieten we deze bij elk uitzichtpunt of elke stop draaien.

Ten slotte kwamen we op een punt dat we de gardenroute gingen rijden. Wij overal zoeken waar de gardenroute dan begon, maar we konden vreemd genoeg niets vinden. Toen we gingen informeren in een stad (George) hoe dat nu precies zat, werd er hartelijk om ons gelachen. Wat bleek, het hele gebied tussen Mosselbay en Port Elizabeth heet “de gardenroute”. Deze mensen gaven ons het advies om een leuke oude bergroute te rijden vanaf George naar Knysna (hier zouden we overnachten). Vol goede moed gingen we dit bergpad volgen, al slingerend en hobbelend dwars door de bergen. Op een gegeven moment veranderde de weg in een grindpad. Wow dat voelden we een uur later nog, we hotsten en hobbelden heen en weer door scherpe haarspeldbochten en hopend dat er geen tegenliggers kwamen. We hebben weinig mee gekregen van de omgeving want de weg vroeg volledige concentratie. Gelukkig kwamen we om 5 uur aan in Knysna, waar we overnacht hebben in een mooi en fris hotel met een heerlijke regendouche en schone bedden.

De volgende dag vertrokken we weer vol frisse moed om het laatste stuk af te leggen richting Port Elizabeth. De man van het hotel adviseerde ons om eerst nog langs het uitzichtpunt in Knysna te gaan, waar we een geweldig uitzicht hadden op de zee en prachtige rotsen met uitgehakte grotten erin. Dit was een mooi begin van een mooie warme en zonnige dag!

Onderweg besloten we om een bezoek te brengen aan het natuurpark “Tsitsikamma” we hadden geen idee wat het was, maar het stond al een paar keer op de borden dus we waren wel benieuwd. We kwamen binnen rijden en wat we toen hebben gezien was echt boven al onze verwachtingen!!! Wow wat was het daar geweldige prachtig mooi! Ik kan wel stellen dat, dat tot nu toe het mooiste stukje aarde is wat ik ooit heb gezien. We reden langs een kustlijn met ruwe rotsen waar golven van wel 10 meter hoog omhoog spatten. Het was een geweldig schouwspel, en haast niet vast te leggen op foto. Daarna liepen we een route door de bergen, met onderweg idyllische zand strandjes, houten bruggetjes, watervalletjes, papegaaien, vogels etc. en uiteindelijk kwamen we bij 2 grote wiebelende hangbruggen waarmee we over het ruwe water konden lopen. Ik vond het geweldig, al wiebelend over het water naar de overkant lopend. En ook dat was zo mooi, dat het niet op foto is vast te leggen! Ik merk ook dat ik het haast niet kan omschrijven, omdat het te mooi was om in woorden te zeggen ;) Al met al, een geweldige avontuur waar we zeker nog een keer terug gaan komen. Want in dit gebied kunnen we ook kanoën/raften/abseilen etc.

Daarna kwamen we moe maar voldaan aan in Port Elizabeth, waar we een comfortabele kamer hadden en de volgende ochtend een lekker ontbijt. Port Elizabeth zelf is een echt havenstad, waar we niet veel van hebben gezien omdat we de volgende ochtend weer vroeg op weg gingen naar het Addo elephant parkt. Ondanks het feit dat ik niet zo gek ben op dieren, was dit wel een hele belevenis. Met een Gids zijn we met een echte safaricar door het park geweest. En dankzij het warme weer hebben we heel veel olifanten gezien die zich aan het badderen waren. Verder hebben we wilde zwijnen, kraanvogels, soort herten en zebra’s gezien. Dit was een echte Zuid-Afrika ervaring natuurlijk. Om wilde dieren in het echt te zien leven, was wel bijzonder.

Na dit park zijn we weer terug gereden richting Jeffreys Bay waar we zouden overnachten. Hier zou ik nog een Nederlands meisje ontmoeten die ik ken van recreatiewerk, maar dit ging helaas niet door. Deze nacht hadden we een hostel geboekt wat ook op de site netjes eruit zag. Maar Christianne weet vanaf nu dat ze nooit meer in hostels slaapt! We kwamen in een soort tentje buiten te liggen, waarbij ik maar niet in details vertel hoe de matrassen en dekens eruit zagen. En waarbij ik ook maar niet uitvoerig de beschimmelde wanden ga beschrijven…. We hebben ’s avonds in het hostel beneden een drankje gedaan met elkaar en dat was best gezellig! Veel reizigers ontmoet, en daar was ook een gezellige sfeer. Totdat ze begonnen met een drankspel, wat eerst heel onschuldig en leuk was maar toen werd het spel verwisseld voor een andere versie en die was iets minder onschuldig! De meeste mensen waren aardig aangeschoten en hadden hier geen erg in. Gelukkig had ik vanaf begin al niet mee gedaan met dit hele spel, omdat ik dat niet zo vertrouwde. Dus ik ben lekker mijn schone lakenzak ingedoken en ben gaan slapen. Tot het moment dat we ’s nachts wakker werden van gemorrel aan onze deur, dronken mensen om onze tent, veel lawaai en een hoop herrie. Vanaf dat moment heb ik de wacht gehouden of er niemand onze tent binnen zou komen!! Na een zeer korte en onrustige nacht konden we in het keukentje van het hostel ons ontbijt bij elkaar zoeken. Na een blik in de keuken en in de koelkast, ben ik gauw naar onze auto gegaan waar ik mijn flesje water en een pak koekjes heb genuttigd als ontbijt. Laten we zeggen dat het een hele avontuurlijke afsluiting was van onze vakantietrip!! Want daarna verlangden wij allemaal zo naar een schone douche en een schoon bed dat we de terugweg in een keer doorgereden hebben naar Strand. Alle eer hierbij aan Josine die 600 KM helemaal alleen terug heeft gereden.

En om het verhaal nog even verrassend te laten eindigen… onze auto moest nog een keer 2x met startkabels worden gestart. We moesten dus aan het eind van onze vakantie weer het automannetje bellen om te vertellen dat de auto weer een mankement heeft… maar verder is het een hartstikke goede auto want we hebben er al weer een flink avontuur mee beleefd en gereden!

Voor nu wens ik jullie allemaal een heerlijk week toe, wij gaan weer flink knallen voor ons onderzoek en heel veel interviews afnemen en uitwerken.
Liefs, Chris

• 23 Maart 2014 - 17:04

Hiske Post.:

He chris wat en leuk verslag heb je weer geschreven, jouw leven is wel spannend op dit moment, geniet nog maar lekker ook van je auto, die ga je straks in nederland wel missen.

• 23 Maart 2014 - 19:22

Bea:

Geweldig wat een ervaringen ...straks kun je niet meer wennen op de bult

• 23 Maart 2014 - 21:15

Alie Bakker :

Hoi leuk hoor je verhalen je maakt wel wat mee hoor met die auto geniet er nog maar lekker van

• 23 Maart 2014 - 22:35

Janita:

Heej Lekkere Chris!
    Wat een gedoe man! Maar je maakt super veel mee en die mooie avonturen vergeet je nooit meer.
    Leuk om te lezen! Succes met afstuderen!

• 23 Maart 2014 - 22:59

Jan Van Reeuwijk:

Christianne een spannend reisverslag ,mar de volgende keer wel een nieuwe accu er in laten zetten,dan is het probleem met het starten ook voorbij.
    Gewoon de ANWB bellen,nog veel plezier.
    Groetjes,
    Jan van Reeuwijk

• 24 Maart 2014 - 14:15

Lijda Schippers:

Wat een avonturen maken jullie mee.......erg leuk om te lezen.
    Doe voorzichtig...... en geniet er van!