Het eind van mijn grote Zuid-Afrika avontuur - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van volgchrissie - WaarBenJij.nu Het eind van mijn grote Zuid-Afrika avontuur - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van volgchrissie - WaarBenJij.nu

Het eind van mijn grote Zuid-Afrika avontuur

Blijf op de hoogte en volg

15 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zo hier zit ik dan op mijn bedje mijn laatste reisblog typen, in het laatste Zuid-Afrikaanse hostel voor mijn laatste nachtje hier in Zuid-Afrika. Deze laatste blog zal een lange uitgebreide blog worden, want ik heb mijn laatste week heerlijk vol gepland met allemaal geweldige activiteiten. Ik zal beginnen bij vorige week vrijdag.

Vrijdag: Hebben we een Lesotho tour gedaan, dit werd georganiseerd vanuit ons hostel waardoor een deel van de opbrengst naar de lokale bevolking in Lesotho ging. We werden met een bus naar Lesotho gebracht, waar we na een ruwe rit over slechte wegen 1,5 uur later aankwamen. We starten bij de basisschool waar alle kindjes voor de ramen stonden te wuiven en te gebaren dat we binnen moesten komen. Het leek net of ik een stap terug in de tijd nam, kinderen zaten in schooluniformen op een houten bankje met inktpennen in hun schriftjes te schrijven en de meester of juffrouw zat aan zo’n grote houten tafel voorin de klas met een krijtbord achter zich. Echt super leuk, al die kinderen wilden op de foto en wilden ons handjes geven en alles laten zien (ze wilden natuurlijk tijd rekken om niet aan een schoolwerk bezig te zijn). Na dit gezellige bezoek, gingen we een klein stukje hiken de berg op. Hier hadden we een prachtig uitzicht over het dal waar de bevolking in kleine hutjes woont. Tevens zagen we hier een aantal oude rotstekeningen en de grotten wat ’s winters dient als stal voor de dieren. Onze gids vertelde ons dat deze bevolking erg vriendelijk voor elkaar is, en dat wanneer zij eten over hebben of bier brouwen dan hangen zij een vlag op (wit/rood/groen/blauw) welke als uitnodiging dient voor andere mensen. Zo kwam het dat wij een witte vlag zagen hangen, wat betekende dat we daar lokaal bier konden proeven. Nou dit was een hele belevenis!!

We kwamen in een donker klein hutje, waar een man ons bij de ingang stond op te wachten en vertelde dat we binnen een plek moesten zoeken. Binnengekomen zaten daar een aantal vrouwen met kinderen bij elkaar gepropt op een bankje rondom een grote pan waar een witte brij in zat. Er werd ons verteld dat de witte brij in de pan de bier was die wij moesten proeven. Een vrouw schepte met een soort witte bak in de pan en gaf deze door in de kring. Iedereen nam een flinke slok, en uiteindelijk kwam de bak bij mij… Ik had het even aangekeken en dacht deze heel snel door te geven. Maar helaas, zo makkelijk kwam ik er niet onder uit. De tweede ronde moest ook ik verplicht een slokje nemen, brrr met mijn lippen over het randje heb ik snel even genipt en het was VIES! Heel erg zuur en bitter, dus mijn hele gezicht vertrok en de vrouwen in het hutje hadden dikke schik met elkaar. Vervolgens gingen de vrouwen erop los boeren, na elke slok die ze namen volgde er een “burp”. Zoals de meeste mensen wel weten, vind ik dat ontzettend vies dus ik was blij toen ik weer heerlijk buiten het hutje in de frisse buitenlucht stond met het zonnetje op mijn gezicht. Maar toch was het wel weer een hele belevenis. Na deze proeverij zijn we nog langs de medicijnvrouw geweest, helaas kon ik niet heel veel volgen van haar verhaal want het werd erg snel vertaald. Maar ik heb begrepen dat deze vrouw christelijk is (lag ook een bijbel) en de helper voor de bevolking is bij alles wat ze nodig hebben. De dag hebben we afgesloten met een soort maaltijd, pap met spinazie op een grote schaal en iedereen mocht met zijn vingers een stuk pap pakken, door de spinazie halen en dan opeten. De eerste ronde heb ik ook snel een stukje geproefd, en ik moet toegeven dat de spinazie hier wel erg lekker van smaak was.

De volgende dag zouden Josine en ik een hike tocht naar de watervallen maken, maar aangezien ik een beetje verkouden was geworden omdat mijn oren nogal wat te verduren hebben met de flinke hoogteverschillen. Hebben we toch maar besloten om en dagje in het hostel te blijven, lekker even uit te rusten en snel mijn laatste schooldingen op te sturen. (Ik heb trouwens groen licht gekregen voor mijn eindgesprek, waar ik ontzettend blij mee bent)

Zondag zijn we met de baz bus richting Johannesburg vertrokken, dit was een prachtige rit met adembenemende uitzichten. Aangekomen in Johannesburg, viel dit adembenemende gevoel meteen weg.. Het deel wat ik van Johannesburg heb gezien is een verpauperde stad met oude verwaarloosde gebouwen. Ook ons backpackers hostel was een oud rommelig verwaarloosd pand. Aangekomen hoorden we dat het hostel helemaal vol zat, en dat de twee persoons kamers vrij hoog in prijs waren. Dus we besloten om een nachtje in een dorm te slapen (waar meestal 4-8 personen slapen). Maar wat we toen beleefden!!

We kwamen op een 18 persoons meiden kamer. Een heel klein zaaltje met 18 krakende en piepende bedden, overal bagage, en allemaal verschillende meiden bij elkaar. Een iemand liep naakt door de kamer want die was wezen douchen, weer een ander zat gitaar te spelen, een ander lag te bellen en ik…… ik heb met open mond dit schouwspel aangezien!
Na dit gezien te hebben, besloten Josine en ik om direct een 4 daagse safari te boeken richting Krugerpark. Zo konden we de volgende dag direct weer vertrekken uit het hostel, en gingen we mee met een geheelverzorgde reis. Deze safari zal ik per dag kort proberen weer te geven.

Maandag: Na een kort nachtje in de dorm, werden we om half 9 opgehaald en vertrokken we richting het Krugerpark. We kwamen aan in een safaripark vlak voor het Kruger, waar we een prachtige 4 persoonskamer voor ons 2en kregen. Om 5 uur starten we met een Night safari tour, en zoals jullie weten ben ik niet zo’n dierenfan maar dit was toch wel zeer cool! We gingen in een echte safari jeep, dwars door de bush bush rijden opzoek naar wilde dieren. Om half 6 viel de nacht in, en reden we met een groot zoeklicht muisstil opzoek naar dieren. We zagen van alles voorbij komen, en het hoogtepunt was het moment waarop we midden in een kudde buffels terecht kwamen. Onze auto stond in het midden en overal om ons heen stonden buffels.

Rond half 8 werden we naar een plek midden in het park gebracht waar een groot kampvuur brandde en prachtige dinertafels gedekt stonden. Op dat moment kreeg ik echt zo’n expeditie robinson gevoel, wauw wat een luxe!! We hebben heerlijk gegeten, vers vlees van de gebraaid boven het kampvuur en alles erop en eraan, een prachtige afsluiting van een mooie dag.

Dinsdag: Ging om 5 uur ’s morgens onze wekker, want we gingen een ochtendwandeling doen door de natuur. Brrr het was super koud, en al bibberend liepen we achter onze Gids aan die ons de weg wees en ons beschermde met zijn jachtgeweer. Tijdens de wandeling gingen we opzoek naar sporen, en kregen we allerlei informatie over speciale bomen/planten/natuurverschijnselen. Onze Gids daagde ons nog uit voor een wedstrijd om een giraffenkeutel vast te houden en vervolgens in onze mond te stoppen en weg te schieten. Christianne is niet verder gekomen dan vast houden, dat vond ik al uitdagend genoeg (iel)
Nadat we een krokodil, nijlpaard, impala’s, giraffen, olifanten en een zwarte neushoorn hadden gespot, zijn we terug gegaan voor een heerlijk ontbijt! ’s Middag kregen we de laatste safari in de jeep door het park, maar toen sliepen waarschijnlijk alle dieren en hebben we weinig gezien. Daarna werden we naar een ander park gebracht waar we in een boomhut gingen slapen, spannend!

Woensdag: Na een spannende nacht te hebben overleefd in een heuse echte boomhut, die schuin liep, grote kieren in de wanden/vloer en dak had en waar veel spinnen in de nok zaten. Gingen we na een lekker ontbijt richting het echte krugerpark. Hier hebben we de hele dag rond gereden in een open Jeep, wat best koud was. Maar het was de moeite waar, we hebben ontzettend veel dieren in het wild gezien.. behalve…. Ja jullie raden het vast al... de leeuw! Maar ondanks dat, hebben we wel veel andere dieren gezien. Zebra’s, giraffen, krokodillen, nijlpaarden, koedoes, buffalo’s, witte neushoorn, vele vogels en ga zo maar door! Ik heb mij overigens heel goed vermaakt dankzij een heel enthousiast mannetje welke bij ons in de Jeep zat. Zodra we een groep dieren bereikte, begon hij te brullen dat we stil moesten zijn (terwijl iedereen muisstil was) waardoor alle dieren wegvlogen. Of hij was heel enthousiast waardoor hij grote kreten deed zoals Mama mia, oelala, phoe phoe en waardoor vervolgens alle dieren verdwenen waren en iedereen met boze blikken naar de meneer keek. Maar ik vond het geweldig, hij bracht tenminste wat leven in de tent.

Donderdag: Na onze laatste spannende nachtje in onze boomhut, zijn we naar de blyde River canyon gereden. Hier zagen we een prachtig en wederom adembenemend uitzicht, wat niet in woorden te beschrijven is en niet in een foto is te vangen. We stonden midden in de bergen, welke alle kleuren hadden met een strak blauwe hemel op de achtergrond. En beneden ons een enorme diepte, waar een rivier door heen stroomde.

Na al deze belevenissen, zit ik nu voor de laatste nacht in het verpauperde hostel (dit keer op een tweepersoons kamer) met al mijn chaos om mij heen, want ik ben ondertussen mijn koffer aan het pakken. Morgen is het eindelijk zo ver, ik vlieg om kwart voor 7 terug naar Nederland waar ik zaterdagochtend om 11 uur aankom. Heerlijk weer al mijn geliefden en bekenden zien, slapen in mijn eigen schone zachte bedje, een rondje over de Urker haven, lekker eten… waaaa ik zie er naar uit :)

Voor nu wil ik al mijn trouwe lezers bedanken. Bedankt voor jullie leuke en bemoedigende reacties/mailtjes/berichtjes en support. Ik heb er ontzettend van genoten om mijn verhalen met jullie te delen, en ik hoop dat jullie er ook een beetje van genoten hebben. Ik hoop jullie in Nederland gauw in het echte te spreken en bij te praten!!
Veel liefs van Christianne

Ps: dit keer geen foto’s want mijn fotoruimte is op, dus goede reden om ze in het echt te komen bekijken!


  • 15 Mei 2014 - 21:45

    Hiske Post:

    Zo chris alweer einde van je spannende reis, hoop je binnenkort weer veilig op urker grond aan te treffen.gr van de hele familie.

  • 16 Mei 2014 - 00:11

    Lijda Schippers:

    Ha Chris, je avontuur zit er bijna op, was erg leuk om je verslagen te lezen. Het spreekwoord is nog altijd waar......wie verre reizen doet kan veel verhalen.....! We wensen je een goede en veilige terug reis toe! Liefs uit Heinenoord.

  • 18 Mei 2014 - 21:33

    Alie Bakker:

    Ik vond het leuk om al je verhalen gelezen te hebben in het begin van je verhalen met veel spanning maar daarna begon je echt te genieten daar heb je ook veel lol gehad. ook echt genoten van je reis veel verhalen getypt. Super hè. En wij zijn blij dat je weer op Nederlandse bodem staat veel liefs fam bakker welkom home

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 16484

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 17 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: