Even schakelen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van volgchrissie - WaarBenJij.nu Even schakelen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van volgchrissie - WaarBenJij.nu

Even schakelen

08 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De titel zegt het al, deze week moest ik even een aantal keer omschakelen. Tot en met woensdag ben ik vooral bezig geweest met afscheid nemen van onze verblijfplaats “Strand”. Nog 1 keer een wandeling over het strand, nog 1 keer onze favoriete cocktail drinken, nog 1 keer genieten van de zonsondergang en ga zo maar door. De twee Nederlandse meiden, Modeste en Adrianne hadden tevens ook heel lief een afscheidsparty voor ons geregeld. Ze namen ons mee voor een Belgische lunch, met heerlijke wafels. En daarna hebben we gepicknickt aan het strand met achter ons de majestueuze bergen en een kabbelend bergriviertje naast ons. Proostend op elkaar met een glas champagne en vele wensen hebben we afscheid genomen. Donderdagochtend moest ik afscheid nemen van mijn vriendin Linda, dit ging gepaard met vele knuffels en tranen en mooie plannen en reünies voor in Nederland. Toch wel gek hoor, als je drie maanden close met iemand optrekt en dan in een keer afscheid moet nemen.. dat was de eerste schakeling die ik moest maken!

Donderdag ochtend zijn we om half 9 vertrokken met de BAZ bus richting Jeffreys bay. Om half 10 ’s avonds (13 uur gereden) kwamen we eindelijk aan bij ons hostel. Daar kwam de volgende schakeling, want de afgelopen drie maanden heb ik natuurlijk doorgebracht in een prachtig mooi appartement. En nu kwam ik ineens in een hostel wat natuurlijk een stuk primitiever is. Na een kort nachtje (omdat de muziek tot 1 uur draaide en om 7 uur weer aanging, en onze buurman stond om drie uur ’s nachts op ons raam te bonzen dat hij zijn sleutel kwijt was) zijn we begonnen met ons vertrouwde ontbijtje, een bordje brinta. ’s Morgens hebben we in de zon nog aan ons profiel gewerkt, en daarna heerlijk over de boulevard gelopen waar we onze ogen uitkeken naar alle surfdudes die voorbij kwamen. De volgende nacht zijn we naar een rustige kamer aan de overkant van het hostel verhuisd, waar ik heerlijk geslapen heb! De volgende ochtend zijn we naar een waterval geweest, dit was vrij klein maar we hebben onze ogen uitgekeken naar een stunt familie die hier de gekste en meest halsbrekende toeren uithaalde. Kinderen die van de hoge rotsen afsprongen, of al glijdend van de waterval naar beneden of met een zipliner het water in. Het zag er leuk uit, maar gezien de koude temperatuur van het water heb ik mij heerlijk aan de kant vermaakt en genoten van het uitzicht.

’s Zaterdagavond werden we weer opgehaald door de baz bus en naar port Elizabeth gebracht, waar we in een mooi en schoon hostel kwamen voor een kort nachtje, want om half 7 zondagochtend werden we alweer opgehaald om door te reizen naar coffee bay. Dit was weer een hele lange dag in de bus hobbelen. Al slingerend reden we door de heuvels, en het landschap veranderde totaal!! Dit was de volgende schakeling, want ik kwam opeens in een andere wereld. We reden door groene glooiende heuvels met overal echte Afrikaanse hutjes verspreid en lokale bevolking aan de kant van de weg. Slapen in de bus?! Echt niet!! Ik heb met zere en dichtklappende oren mijn ogen uitgekeken en genoten van alles wat ik heb gezien. Na 10 uur rijden en hobbelen kwamen we aan in coffee bay. Ons hostel ligt aan de zee, midden in de bossen en wij slapen in echte afrikaanse hutjes. Om daar te komen moesten we eerst een stuk over het strand en door het water lopen, en dat is ’s avonds best donker. We zitten nu echt primitief, geen wifi/winkels/restaurants/pin automaten etc. Maar het was een leuk hostel, we kregen een welkomstdrankje en een gratis maaltijd (en gelukkig kunnen ze daar heerlijk koken) omdat het zondag was en ’s avonds kregen we nog djembe les rond het kampvuur van iemand van de lokale bevolking.

De volgende ochtend werden we heerlijk uitgerust wakker en zijn we op tour gegaan met een localboy. Hij nam ons mee voor een wandeling door de heuvels langs de verschillende hutjes. Hij vertelde veel over hoe de locale bevolking leeft, erg interessant! De bevolking is vriendelijk en er wordt weinig gestolen, want dat wordt zwaar gestraft. Zo vertelde onze gids bijvoorbeeld, dat 2,5 jaar geleden een paar jongens 3 kippen hadden gestolen. Als straf moesten ze drie geiten terug geven en ze kregen nog straf van hun ouders. Ook praat de bevolking hier met een soort kliktaal en ze kunnen weinig engels.

De gids leidde ons naar de secret pools, dit was een prachtig watergebiedje midden in de bossen en de bevolking geloofde dat deze pool een genezende werking heeft. Daarna liet de gids ons zien waar de bevolking de verf voor op hun gezicht vandaan haalt, dit was een soort roodachtige aarde gemengd met water. De vrouwen doen dit om hun schoonheid te verhogen (soort make-up). Onze gids maakte ons ook even op met wat stippen en strepen. Daarna gingen we bij een vrouw eten in haar hut, ze had pap voor ons gemaakt (dit lijkt op een soort samen geplakte rijst) pap is erg goedkoop en vult heel goed. Daarbij had ze nog een sausje gemaakt van ui en aardappel en andere tsjak waarvan ik geen idee had wat het was. Ik moet zeggen dat het best goed smaakte!! Daarna hebben we nog local bier geproefd, dit werd door de vrouwen gemaakt en in soort van karnemelkpakken verkocht. Wij vonden het niet erg lekker, het proefde heel erg zuur en zanderig. Maar volgens onze gids moesten we gewoon meer drinken dan zouden we het vanzelf wel lekker vinden. Hmmm nou die raad heb ik maar niet opgevolgd haha!! ’s Avonds hebben we heerlijk genoten van onze maaltijd, rond het kampvuur gezeten, gekletst met alle andere backpackers en een potje pool gespeeld.

De volgende ochtend zijn we na een lekker ontbijt vertrokken voor een hike tocht van 3,5 uur naar de holle in the wall , dwars door de bergen langs de kustlijn. Het was geweldig!! Wauw wat een uitzichten, hoogtes, ravijnen, watervallen we hebben van alles gezien. Na deze tocht werden we opgehaald met een echte pick up, waarbij wij heerlijk legaal in de laadbak mochten staan en dwars door de modder terug werden gebracht naar ons hostel waar we onze dag beindigden met een heerlijke maaltijd en een warme douche.

Woensdagochtend werden we om 12 uur weer opgehaald met de Baz bus waar we tot 10 uur’s avonds in hebben gezeten om in Durban een overnachting te doen. Onderweg hebben we nog een paard aangereden, waardoor de zijspiegel eraf lag, deuk in de auto en de vooruit versplinterd en het paard….. die galoppeerde de bossen in! In de buurt van coffeebay lopen heel veel dieren midden op de weg, koeien/ezels/paarden/geiten/honden en ga zo maar door. Dus ’s avonds is het oppassen geblazen.

Donderdagochtend zijn we weer vroeg vertrokken vanuit Durban naar Drakensberg. Dit is een prachtig gebied waar we 3 nachten blijven en misschien nog wel iets langer. Morgen gaan we een bezoek brengen aan Lesotho, zaterdag gaan we een dag hiken en verder staan onze plannen nog open. Wat ik allemaal nog meer ga beleven horen jullie in mijn volgende blog, wat waarschijnlijk ook de laatste zal zijn voor mijn Afrika periode.

Veel liefs, Chris

• 09 Mei 2014 - 00:02

Lijda Schippers:

Hé Chris, Wat een mooi belevenissen weer, erg leuk om te lezen en je mooie foto's te zien. Wat zal je veel te vertellen hebben als je weer thuis bent. Nog hele fijne en mooie dagen gewenst.....geniet er van! liefs uit Heinenoord

• 10 Mei 2014 - 14:41

Liadevisser:

Wat een mooi land toch! Het is ons zo bekend want wij waren ook aan de wild coast en lesotho. Drakensbergen zijn ook zo mooi! The valley of the thousands hills gezien? Nog een goede tijd gewenst, lia

• 13 Mei 2014 - 21:41

Anne :

Gaaf, zo beleef je Afrika ook nog op een andere manier! Wat een rijke ervaringen, meid!