Nu al weer zoveel meegemaakt!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van volgchrissie - WaarBenJij.nu Nu al weer zoveel meegemaakt!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van volgchrissie - WaarBenJij.nu

Nu al weer zoveel meegemaakt!!

09 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zo hier weer een blog van mij, heerlijk zittend op mijn bedje met op de achtergrond het geluid van de zee, het rinkelende belletje van de ijscoman, zingende kindjes op het strand. Hmmm genieten.. maar waar was ik vorige keer gebleven… owja nadat onze auto niet wilde starten, hebben we dus een paar daagjes vakantie genomen. Achteraf gezien moesten we gewoon de shoke gebruiken.. wisten wij veel.. daar hadden wij nog nooit van gehoord. Maar ondertussen hebben wij genoten van een paar heerlijke vakantiedagen en van alles beleefd. Zo kwamen we erachter dat onze stroom via een soort prepaid tegoed werkt, dus we moesten elektriciteit in de supermarkt kopen. Ook met wifi werkte dat op die manier.. tsja dat moet je maar net weten.. sinds we dat weten, gaan we heel bewust om met ons elektrisch gebruik. In plaats van airco, zetten we de ramen allemaal open en overdag de gordijnen dicht. En we proberen zo weinig mogelijk licht te gebruiken, jaaaa het gaat nog goed komen met mij 

Ook onze dagelijkse wandeling richting de supermarkt is een groot avontuur. Elke dag lopen we te zeulen met liters water (want het wat hier proeft naar gloor) en heel veel fruit want dat is hier erg goedkoop en super lekker! Zo gingen we pas na het boodschappen doen ook geld pinnen met elkaar. Eén ging pinnen en de rest stond er omheen, op dat moment zagen wij 2 bewakers met grote mitrailleurs. Ik dacht, deze mannen zullen ons vast beschermen we zijn gelukkig veilig. Dus vriendelijk knikte ik naar de bewakers, op dat moment kwamen ze dichter naar ons toe en gingen ze allerlei complimenten maken. Beautiful eyes, you look nice etc. echt extreem, daarna bleven ze naar ons zwaaien en fluiten. En ondertussen kwam er ook een donker vrouwtje naar ons toe schuifelen die begon te bedelen om geld en eten. Dit alles negerend zijn we zo snel als we konden weggerend, om te voorkomen dat er nog meer mensen om ons heen verzamelden.. een wijze les voor ons, is dat we geen oogcontact met mensen maken en met zonnebril op over straat lopen. En vanaf dat moment gaat het een stuk beter 

Wat ik ook nog steeds heel apart vind, is dat de mensen zich hier echt niet druk maken. Wanneer ze moe zijn gaan ze gewoon slapen. En of dat nu midden op de stoeprand is, of onder een boompje aan de kant van de weg dat maakt niet uit! Het is toch echt niet voor te stellen, dat ik in Nederland in het midden van een rotonde onder een boompje ga liggen omdat ik moe ben.

Verder hebben wij zaterdagavond 2 andere Nederlandse jongens ontmoet die voor 6 maanden in strand wonen en hier ook net waren aangekomen. We hebben voor 10 euro de hele avond in een restaurant gezeten, waar we diner, dessert, drinken en drankjes hebben genomen. Super goedkoop en ontzettend gezellig!

Zondags zijn we ’s morgens naar de kerk geweest, die 5 minuutjes lopen van ons appartement zat. We konden kiezen tussen de informele dienst of de klassieke dienst, deze kerken stonden naast elkaar. Wij besloten om naar de informele dienst, gezien onze zomerse jurkjes. Hier werden we hartelijk verwelkomd, en mochten we helemaal op de voorste rij zitten. We zongen allerlei Johan de Heer liederen, maar dan in het Afrikaans. Er werd een korte preek gehouden over dat wij geworteld mogen zijn in Jezus Christus, en vrucht mogen dragen! Met enige inspanning was het goed te volgen, het leek eigenlijk erg veel op mijn Urker dialect. Daarna werd het avondmaal gevierd, waar ik met vreugde aan deel mocht nemen. Al met al een mooie dienst, en zeker voor herhaling vatbaar!

Zondagmiddag besloten we om de bergroute af te rijden, wauw!! Echt in een woord “GEWELDIG” we reden daar in onze oude bak, midden tussen de rotsen met geweldige uitzichten. Niet te beschrijven, hoe mooi dat was. Uiteindelijk kwamen we uit bij een soort pinguïnbaai, hier konden we voor 10 rand een soort loopbrug aflopen en genieten van al die schattige dribbelende pinguïns. Het was een heel komisch gezicht om te zien hoe deze beestjes zich voort bewogen, al huppend en flapperend met hun vleugeltjes. Tevens was deze baai gelegen in een ongerepte natuur, met grote rotsen waar de golven hoog opspatten. Hele mooie fotomomenten natuurlijk! Op de terugweg werd onze weg nog versperd door een stel apen, haha ongelofelijk.. dat zie je in Nederland alleen in de dierentuin.

Morgen (maandag) is onze “vakantie” een soort van afgelopen, want dan gaan we hard aan de bak voor ons onderzoek. We gaan morgen voor het eerst kennis maken bij de instelling waar we ons onderzoek uit gaan voren. Best spannend, in wat voor buurt zou het zitten? Wat voor mensen werken er? Hebben ze veel informatie voor ons? Dit zijn nu allemaal vragen, waar ik volgende week vast weer een mooie blog over kan schrijven!

Tot gauw, liefs Chris.
Ps: bedankt voor jullie leuke reacties vorige keer!! Helaas is ons internet super traag, waardoor ik geen foto’s kan uploaden en heel weinig op internet kan, waardoor ik niet op alle reacties kan reageren. Maar weet dat ik het ontzettend waardeer!

• 09 Februari 2014 - 21:07

Hilja Knol:

Hoi chris ,
    Wat ontzettend leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken :-) ik wacht je volgende blog af !!!
    Fijne dag morgen in de instelling en pas goed op jullie zelf !!! Hartelijke groeten uit het koude natte winderige Nederland brrrrrrr liefs hilja

• 09 Februari 2014 - 21:25

Atje:

Zet je de shoke ook uit nadat je blokje warm is gedraaid:0

• 09 Februari 2014 - 21:48

Bea:

Hoi onze crissie wat leuk om je te kunnen volgen,tis net of wij er ook even bij zijn.
    Je kan het gezellig vertellen.
    Genieten doe je ..en pas verder goed op
    Tantetje en ome cees

• 09 Februari 2014 - 22:19

Hannie:

Hoi christianne, het is genieten om jouw verslag te lezen. Fijn dat jullie zo genieten.

• 10 Februari 2014 - 08:36

Ariejonne:

Hey Chris, leuk verhaal weer om te lezen. Als je nu al zoveel hebt meegemaakt, moet je nagaan over een paar weken ;)

Die vieze mannetjes van je afslaan hoor in het vervolg, geen fratsen :p

Succes met jullie onderzoek en ben benieuwd naar je volgende verhalen.
    Take Care!

Liefs, Ariejonne

• 14 Februari 2014 - 17:31

Marius En Ada Van Der Meij:

Hallo Christianne, gisteren van Hannie gehoord dat je hier te volgen bent en dat zullen we doen ook.
    Mooi verhaal, geniet van je verblijf en blijf je zelf dus lekker spontaan.
    Lieve groet van de Heigraaf, Marius en Ada